I 2008, nærmere bestemt den 5. januar kl. 12.30, slog ejerne dørene op for, hvad der skulle være et lokalområdets største og mest moderne fitness center. Ved lanceringen kunne man læse, at der ved udviklingen af fitness centret var fokuseret 100 {8644e7eec76cc6cdcafcc07588cffd8008fad043cd3058b55876464fabcd0978} på at skabe et koncept, der udover at tilbyde alt det kendte, samtidig skulle tilbyde noget Xtra. Det skulle være mere end blot et træningscenter. Fitness Xtra skulle være medlemmernes sundhedspartner med slogans som: “Din succes – er vores succes!” og “Dine mål – er vores mål!”.
Fitness centre kommer og går
Der er ingen tvivl om, at fitnessbranchen både er en lukrativ og hård branche. Danskernes stigende stræben efter det perfekte, herunder også det perfekte helbred og det perfekte udseende (hvad det så er?), fylder fitness centrene i en grad så trængslen er til at få øje på. Derfor skyder nye træningscentre op i mange byer, både egentlige fitness centre, crossfit centre og små brugerstyrede lokale træningscentre. Alle som én forsøger de, at skille sig ud fra hinanden med slogans og Xtra services.
Den øgede konkurrence medfører som regel også priskrige, der resulterer i at flere centre må dreje nøglen om, eller lade sig opkøbe af de større kæder. I 2011 blev Fitness Xtra overtaget af Fitness DK, og i virkeligheden kunne man erstatte Fitness Xtra med andre navne, og historien ville formentlig i mange tilfælde være den samme.
Fitness og sundhed hånd i hånd
Som nævnt kommer og går fitnesscentre hvert år, men hele fitness- og sundhedsbølgen består, lever i bedste velgående og bliver større og større. Det er i sig selv et godt tegn, for det betyder overordnet set, at vi danskere tager vores sundhed seriøst.
Tryghedsgruppen, som i forvejen ejer majoriteten i forsikringskoncernen Tryg, har været og er kendt for, at investere i trygheds- og sundhedsskabende virksomheder og markeder. Tryghedsgruppen ejer den nordiske fitnesskæde SATS, som man købte i 2006. Det lykkedes dog ikke, at få de danske centre til at køre, og man solgte de sidste seks til Fitness World.
Tryghedsgruppen ejer også fitnesskæden Fresh Fitness, og i sommeren 2013 sammenlagde man SATS og Fresh Fitness med kapitalfonden Altors fitnesskæde Elixia og skabte dermed Nordens største fitnesskoncern Health & Fitness Nordic (HFN).
Der er ingen tvivl om, at både Tryghedsgruppen og Altor har set et kæmpe potentiale i fitnessindustrien og i den sundhedsbølge som har ramt ikke bare Danmark men hele Norden, selvom Tryghedsgruppen i første omgang brændte nallerne på de danske SATS fitnesscentre.
Fitness og kosttilskud
Jagten på det gode liv gennem en sund livsstil og dermed et bedre helbred, har også medført et stigende marked for forskellige slags kosttilskud. Vitaminer, mineraler og andre kosttilskud findes i alle afskygninger og mærker. Ikke mindst kreatin og proteinpulver, som næsten er et must for os der træner, findes i så mange forskellige udgaver og mærker, at det for de fleste er svært, at finde det rigtige. Det kan være svært at gennemskue, hvad det lige er man skal gå efter.
Smarte slogans, flotte emballager og mange smagsvarianter er med til at sælge varen. Aggressiv markedsføring blandt andet i fitnesscentrene, understøttet af store budgetter gør det svært for specielt de nye i træningscentrene, at finde det rigtige proteinpulver. Og hvad der er rigtigt for den ene, er ikke nødvendigvis det rigtige for den anden. Mange lytter til træningskammeraterne og anskaffer sig det samme kosttilskud som dem. Det går an i nogle tilfælde, hvorimod det kan være den rene katastrofe i andre.
Vælg det rigtige kosttilskud
En af mine venner er laktose intolerant. Hvis man overhovedet kan gradbøje denne form for overfølsomhed, så var han et mildt tilfælde. Træningskammeraterne anbefalede et valleprotein pulver (isolat), som skulle være renset næsten 100 {8644e7eec76cc6cdcafcc07588cffd8008fad043cd3058b55876464fabcd0978} for laktose. De gjorde det selvfølgelig i en god mening, for den ene af dem er også laktose intolerant, men tåler dette produkt fint. Det gjorde min ven dog ikke, så han fik maveproblemer næsten med det samme. Heldigvis forsvandt symptomerne da han holdt op med at bruge proteinpulveret. Nu bruger han ægge proteinpulver i stedet, og har ingen problemer mere.
Det hjælper derfor ikke noget, at lytte ubetinget til kammeraterne eller til producenternes kampagner og forsikringer om, at netop den ene eller anden smag er den bedste. Vi er nødt til at gøre vores forarbejde selv, så vi fx kan finde det rigtige proteinpulver og måske det proteinpulver, hvor du får mest protein for pengene.
God jagt.